Psychoedukacja...

Jak czytać ze zrozumieniem, czyli metoda 4P

EFEKTYWNA NAUKA - CZĘŚĆ VI

1P – Przejrzyj. Tak, jak przed każdą drogą, najpierw sprawdzamy trasę na mapie, tak przed przystąpieniem do lektury, warto jest najpierw przejrzeć tekst. Kilkuminutowy przegląd zawartości lektury pozwoli ogólnie zapoznać się z poruszaną tematyką, dowiedzieć się jakie wątki i w jakiej kolejności będą poruszane. Zacznij od spisu treści, pobieżnie przejrzyj pierwsze i ostatnie akapity z danych rozdziałów, zapoznaj się z wykresami i rycinami, jeśli takie są itd. Z tak przygotowaną „mapą” wiemy, czego można się po tekście spodziewać, jesteśmy także lepiej przygotowani do odbioru treści.

2P – Pytaj. Zastanów się już na samym początku, czy masz jakieś pytania odnośnie poruszanego tematu. Postaraj się sformułować ich jak najwięcej. Jest to ważne, ponieważ pytając, nastawiasz się na aktywne poszukiwanie informacji, nie tylko na ich bierny odbiór. Odpowiedzi, które znajdziesz w tekście, zapamiętasz więc dużo lepiej.

3P – Przeczytaj. Teraz możesz spokojnie zabrać się do lektury. Aby jednak czytanie nie było nużące, staraj się czytać jak najbardziej „aktywnie”: szukaj odpowiedzi na zadane wcześniej pytania, najważniejsze informacje wynotuj w postaci słów-kluczy, staraj się włączyć do czytania wyobraźnie, wizualizuj przeczytane treści, twórz skojarzenia, używaj do tego wszystkich zmysłów. Nie przy każdej lekturze będzie to równie łatwe, jednak im częściej będziesz stosować „aktywne czytanie”, tym łatwiej będzie ci to przychodzić nawet w bardzo trudnych lekturach.

4P – Podsumuj. Warto wyrobić sobie nawyk podsumowywania, nie tylko przeczytanych treści. Po każdym ważnym spotkaniu, rozmowie czy wykładzie, dobrze jest poświęcić kilka minut na podsumowanie najważniejszych treści. Pozwoli ci to nie tylko uporządkować odebrane informacje, ale daje ci też szansę na wykonanie pierwszej powtórki, a o tym, jak ważne są powtórki, przeczytasz tu.