Psychoedukacja...

Jak wzmocnić nawyk systematyczności?

EFEKTYWNA NAUKA - CZĘŚĆ III

Nie od dziś wiadomo, że aby zachęcić się do wykonania jakiejś pracy, warto wyznaczyć sobie za nią nagrodę. Ale czy faktycznie tak wielu z nas to robi? A jeśli już, czy jest to skuteczne? Najlepiej byłoby, gdyby wykonywana czynność stała się nagrodą samą w sobie, ale zanim się to stanie, warto jest wspomóc swoją wytrwałość, przynajmniej na początku.

Nagradzanie się po mniejszym czy większym wysiłku jest bardzo dobrą metodą, aby wzmocnić nawyk systematycznej pracy. Nawet niewielka nagroda od razu poprawia samopoczucie i wywołuje pozytywne wzmocnienie. Z czasem zaczynamy je kojarzyć z wykonaną pracą i chętniej się do niej zabierać. Dzięki wprowadzaniu nagród tworzymy również sprzyjające warunki pracy. Jeżeli podczas kilkugodzinnej nauki pozwolimy sobie na drobne przyjemności, wówczas wzrasta także jej skuteczność. Dobry nastrój podczas nauki sprzyja wydzielaniu endorfin, a te z kolei pobudzają powstawanie acetylocholiny, podstawowego neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za utrwalanie nowych informacji, a także przypominanie starych.

Co zrobić, a czego nie robić, by nagradzanie było skuteczne?

Przede wszystkim należy stworzyć osobisty system nagradzania. Po pierwsze - wybierz to, co sprawia ci przyjemność. Mogą to być małe rzeczy, jak kilka minut przerwy, słuchane ulubionej muzyki czy jakaś przekąska. Zastanów się jednak, czy to, co robisz, faktycznie jest nagrodą. Przeglądanie odmóżdżających stron czy zapalenie kolejnego papierosa w wolnej chwili może być tylko pochłaniaczem czasu, nie dając w zamian nic przyjemnego. Zanim więc wybierzesz dla siebie nagrodę, zastanów się, czy będzie nią faktycznie.

Po drugie – wybierz właściwy czas. Nagrody są najskuteczniejsze, kiedy stosowane od razu po pracy. Zarówno zwlekanie, jak i nagradzanie się przed (lub zamiast), nie powoduje utrwalenia związku między wysiłkiem i nagrodą. Inaczej odczujesz łyk chłodnej wody po ciężkim wysiłku fizycznym, a inaczej przed.

Po trzecie – wybierz nagrodę stosownie do wysiłku. Obejrzenie pięciu odcinków ulubionego serialu po 10 minutach nauki może być strategią popularną, lecz niekoniecznie skuteczną. Nagrody powinny być dostosowane do rangi zadania. Mniejsze za poszczególne etapy, większe za ukończenie całości.

Zadbaj też o to, by nagradzać się często i aktualizować swój system, by uniknąć monotonii. Nagradzanie się wciąż tym samym, z czasem przestanie być atrakcyjne.