Psychoedukacja...

O nawyku systematyczności c.d.

EFEKTYWNA NAUKA - CZĘŚĆ II

W wielu poradnikach na temat samorozwoju podawana jest informacja, że wyrabianie nawyku trwa ok. 21 dni (czasem podaje się te inne liczby, np. 20 lub 30 dni). O ile jest to trochę uproszczone i uogólnione podejście do tematu, to można uznać, że jest duża szansa utrwalenia pewnych nawyków po systematycznej, trzytygodniowej praktyce. Wynika z tego, że jeżeli będziesz wykonywać jakąś czynność systematycznie, codziennie przez trzy tygodnie, wejdzie ci to w nawyk, a co za tym idzie, będziesz rozpoczynać pracę regularnie, bez ociągania i z przyjemnością. Dzieje się tak m.in dlatego, że w twoim programie dnia czas poświęcony na daną czynność po jakimś czasie zostaje zarezerwowany tylko na nią. Jeżeli np. codziennie wieczorem, o stałej godzinie czytasz książkę, ćwiczysz lub wykonujesz jakąkolwiek inną regularną czynność, wtedy czas ten przeznaczony jest tylko na to. Jeśli przeznaczysz ten czas na coś innego, czujesz, że robisz to kosztem pracy.

Wydaje się więc, że nie ma nic prostszego, wystarczy przez trzy tygodnie regularnie poświęcać jakiś czas w ciągu dnia na naukę, a później już tylko z górki… No tak, tylko jak wytrwać te trzy tygodnie, przecież gdyby to było takie proste, już dawno mielibyśmy same pożyteczne nawyki.

Jedną z metod wspomagających wyrabianie nawyków i osiąganiu celów jest technika małych kroków. Wiemy przecież, że każda, nawet najdalsza podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Niech tym krokiem będzie sporządzenie planu działania, na początek, na jeden dzień. Uwzględnij w tym planie zadania do wykonania i podziel na mniejsze fragmenty. Do mniejszych zadań dużo łatwiej się zabrać, a ich ukończenie przywraca poczucie kontroli, dodaje sił i chęci do dalszych zadań. Dzięki temu, wyrabianie nawyku systematycznej pracy (nauki lub ćwiczeń), może być nie tylko skuteczne, ale i przyjemne.