Szkolenia w czerwcu 2014

Szybka nauka szkolenia KrakówNajbliższe szkolenie „Naucz się, jak się uczyć” odbędzie się w sobotę 14 czerwca 2014 w ośrodku szkoleniowym przy ul. Karmelickiej 55.

Dostępność terminów znajdziesz w zakładce grafik.

Aby się zapisać wyślij wiadomość na adres szkolenia@psychoedukacja.edu.pl podając swoje imię i nazwisko oraz wybrany termin.

W razie pytań, skontaktuj się z nami mailowo:

biuro@psychoedukacja.edu.pl

lub telefonicznie:

506 60 60 51

506 60 70 51

Serdecznie zapraszamy!

 

Więcej o szkoleniach dowiesz się tutaj.

 

Prokrastynacja – test

Ustosunkuj się do stwierdzeń, wybierając odpowiedzi zaznaczone literami A-E

A – W ogóle do mnie nie podobne

B – Raczej do mnie nie podobne

C – Ciężko powiedzieć

D – Podobne do mnie

E – Bardzo do mnie podobne

Dla każdego stwierdzenia podana jest ilość punktów. Odpowiadając na stwierdzenia, zapisuj ilość uzyskanych punktów.

Stwierdzenia A B C D E
1. Zdarza mi się zwlekać z rozpoczęciem zadania do ostatniej chwili 1 2 3 4 5
2. Zdarza mi się odwlekać, nawet kiedy zadanie wymaga tylko, aby do niego przysiąść i poświęcić trochę czasu 1 2 3 4 5
3. Zazwyczaj udaje mi się zrealizować wszystkie zaplanowane na dany dzień zadania 5 4 3 2 1
4. Często zdarza mi się myśleć: „trzeba było zabrać się za to wcześniej” 1 2 3 4 5
5. Kiedy zbliża się termin wykonania zadania, często zdarza mi się poświęcać czas na rzeczy z nim niezwiązane 1 2 3 4 5
6. Często zwlekam z zaczęciem trudnego zadania, aż będę mieć „odpowiedni nastrój” 1 2 3 4 5
7. Często zdarza mi się wykonywać zadania z kilkudniowym opóźnieniem 1 2 3 4 5
8. Mam problem, by zacząć pracę, kiedy czeka mnie wiele zadań do wykonania 1 2 3 4 5
9. Czuję się źle, kiedy pomyślę, że mimo starań, moje wyniki mogą być przeciętne 1 2 3 4 5
10. Podejmuję decyzję od razu, jak tylko zdobędę potrzebne informacje 5 4 3 2 1
11. Zazwyczaj rozpoczynam pracę od razu, kiedy otrzymam zadanie do wykonania 5 4 3 2 1
12. Zanim rozpocznę pracę nad trudnym i długim zadaniem, poświęcam dużo czasu na rozrywkę, mówiąc sobie: „później przecież nie będzie na to czasu” 1 2 3 4 5
13. Często odkładam rozpoczęcie zadania na później 1 2 3 4 5
14. Kiedy mam przed sobą trudne zadanie, od razu planuję, jaki będzie pierwszy krok. 5 4 3 2 1
15. Często boję się, że sobie nie poradzę 1 2 3 4 5
16. Czuję się niekomfortowo, kiedy wyobrażam sobie, że mogę popełnić błąd 1 2 3 4 5
17. Często zdarza mi się mówić: „zrobię to później” 1 2 3 4 5
18. Rzadko zdarza mi się, że muszę się przygotowywać na ostatnią chwilę 5 4 3 2 1
19. Często kończę zadania szybciej niż jest to wymagane 5 4 3 2 1
20. Z reguły od razu odpowiadam na maile i telefony 5 4 3 2 1

Wyniki:

Jeżeli udało ci się od razu wypełnić test w całości, od wyniku możesz odjąć 10 punktów.

Jeżeli na wypełnianie testu poświęcony został czas, który miał być przeznaczony na inne, bardziej bieżące zadania, do wyniku dodaj 10 punktów.

Jeżeli w trakcie testu zrezygnowałeś, lub mimo początkowego zaciekawienia postanowiłeś test wypełnić później, przejdź od razu do opisu najwyższych wyników (81-100), lub teraz wypełnij test w całości.

10-40: Nie masz problemów z odwlekaniem, doskonale zarządzasz swoim czasem. Jesteś punktualną i zdyscyplinowaną osobą, na  której inni mogą polegać. Zadania zawsze wykonujesz na czas lub długo przed czasem, do przynosi ci poczucie spokoju i kontroli.

41-60: Z reguły nie masz problemów z odwlekaniem, choć zdarzają się sytuacje, że ciężko jest ci skończyć zadanie przed czasem. Szanujesz swój czas i nie lubisz go poświęcać  na sprawy, które nie uważasz za wartościowe. Możesz poprawić swoje umiejętności związane z zarządzaniem czasem, dzięki temu oszczędzisz sobie stresu i zyskasz więcej czasu.

61-80: Masz problem z odwlekaniem. Zadania często wykonujesz na ostatnią chwilę, co jest przyczyną wielu stresów. Zdarza ci się, że obiecujesz sobie następnym razem zabrać się do pracy wcześniej, lecz rzadko udaje ci się tego dotrzymać. Z pewnością przydałoby ci się popracować nad umiejętnościami zarządzania czasem. Możesz również wiele skorzystać, ucząc się odkrywać swoje cele oraz wartości.

81-110: Masz poważny problem z prokrastynacją. Większość zadań realizujesz na ostatnią chwilę lub po terminie. Niektórych zadań nie kończysz w ogóle, przez co tracisz wiele szans i możliwości. Zdarza ci się snuć bardzo ambitne plany, które porzucasz w trakcie realizacji, lub nigdy do tego etapu nie dochodzi. Problemy z odwlekaniem mogą wynikać z: 1 zbyt dużej ambicji, która nie pozwala na najmniejsze nawet błędy, prze co paraliżuje, 2 braku umiejętności zarządzania swoim czasem, ustalania celów osobistych oraz priorytetów 3. lęku przed byciem całkowicie pochłoniętym przez pracę, bez czasu na rozrywkę cy relaks.

 

Jak zorganizować swój czas w przedświątecznym szaleństwie

szybka nauka szkolenia KrakówZbliżają się święta, jeden z niewielu momentów w ciągu roku, kiedy można (a nawet należy) bez przeszkód odpocząć. Jednak wielu z nas ma tendencje do snucia ambitnych planów, by wykorzystać tych kilka wolnych dni do nadrobienia zaległości w bieżących, czy też długo odwlekanych obowiązkach. W końcu już niedługo zaczyna się sesja, wypadałoby zacząć się już przygotowywać. Z doświadczenia wiem, że większość tych planów nie zdaje egzaminu. Sterty notatek, książek do przeczytania i rozpoczętych projektów piętrzą się przez kilka dni, by po świętach wrócić nietknięte na swoje miejsce. W międzyczasie pochłaniają nas przygotowania, spędzanie czasu z rodziną, odwiedzanie krewnych itp. Jednak całą atmosferę skutecznie rujnuje prześladujące nas przez cały czas wrażenie, że powinniśmy zabrać się do pracy. Wrażenie wywołujące dyskomfort i poczucie winy, zepchnięte głęboko w podświadomość, ukryte pod stertą innych spraw, niczym stojak na choinkę w piwnicy czy na strychu, który gdzieś tam jest, ale zupełnie nie wiemy gdzie.

Jak w tym całym choinkowo-piernikowym zamieszaniu znaleźć czas na realizację swoich planów?
Aby móc w pełni oddać się świątecznej atmosferze, a jednocześnie uniknąć wyrzutów sumienia spowodowanych odkładaniem na później obowiązków, proponuję poświęcić chwilę na sporządzenia planu przyszłych działań. Najlepszym narzędziem, które możemy do tego wykorzystać jest tzw. „odwrócony kalendarz”.

Pierwszym krokiem jest określenie celu i ustalenie ostatecznego terminu wykonania zadania. W ten sposób uzyskujemy końcową datę wykonania projektu. Następnym krokiem będzie ustalenie, jakie kolejne czynności należy wykonać, cofając się od wyznaczonego terminu do momentu obecnego. Kiedy uda nam się rozplanować całe zadanie w odpowiednich etapach, uzyskujemy jasny obraz tego, co i kiedy należy zrobić.

Przyjmijmy, że chcemy przygotować się do konkretnego egzaminu, którego wizja prześladuje nas od początku semestru. Termin przypada na 4 lutego 2014 a celem będzie opanowanie materiału z wykładów oraz literatury umieszczonej w sylabusie (przydatne będą również informacje o formie egzaminu – ustny/pisemny, pytania otwarte/zamknięte, test jedno- czy wielo-krotnego wyboru itd.). Mamy więc już konkretny cel i datę, zaczynamy przesuwać się z planowaniem do dnia dzisiejszego, wyznaczając kolejne kroki. Tak więc do 3 lutego trzeba będzie opanować cały materiał, pozostawiając sobie jeden dzień na ewentualny poślizg czy powtórki. Bazując na swoim doświadczeniu, ilości czasu poświęcanego na naukę oraz podpowiedziach kolegów, którzy ten egzamin mają już za sobą, wyznaczamy czas na kolejne etapy przygotowania. Możemy na przykład przyjąć, że opanowanie materiału z wykładów zajmie nam dwa dni (1-2 lutego), tak więc do 31 stycznia musimy mieć przerobione lektury. Zakładając, że wystarczy nam dwa dni na lekturę, a lektur jest pięć, wyznaczamy początek przygotowań na 22 stycznia. W ten sposób może się okazać, że wizja egzaminu, która spędzała sen z powiek przez ostatnie miesiące, nie będzie już taka straszna. Do rozpoczęcia nauki został jeszcze miesiąc czasu, a my możemy spokojnie zrelaksować się w świątecznej atmosferze.

Efektywna nauka cz. 8

Cz. 8 – zapamiętywanie

Skuteczna nauka Kraków - mnemotechnikiPoprzednie posty poświęcone były aktywnemu czytaniu i sporządzaniu notatek, dziś kolejny krok – zapamiętywanie nowo nabytych informacji. W tym celu można skorzystać z jednej z mnemotechnik, znanej jako „metoda drogi”. Jest to bardzo skuteczna technika zapamiętywania, występuje jako odmiana pałacu pamięci. Aby skorzystać z tej metody, musisz najpierw utworzyć mentalny obraz drogi, na której następnie będziesz umieszczać poszczególne informacje. Technikę najłatwiej zrozumieć, od razu ją stosując, zachęcam więc, aby wykonać ćwiczenie w trakcie czytania.

Pierwszym krokiem jest utworzenie szczegółowego wyobrażenia twojej drogi. Może to być trasa, którą pokonujesz codziennie do sklepu, na uczelnie czy biegając. Najlepiej, aby było to miejsce, które dobrze znasz i często przez ciebie uczęszczane. Wyznacz na swojej trasie  dziesięć najbardziej charakterystycznych punktów. Ważne jest, aby dokładnie pamiętać plan drogi, wraz z wszystkimi elementami. Zadbaj o to, by trasa była jak najbardziej szczegółowa. Zapamiętaj dokładne umiejscowienie poszczególnych punktów i ich kolejność. Wprowadź ciekawe, wyróżniające się detale. Pamiętaj, że jest to wytwór twojej wyobraźni, tak więc wszystkie chwyty są dozwolone.

Możesz ułatwić sobie zadanie rysując plan swojej drogi na kartce, zaznaczając każdy z punktów podpisem lub rysunkiem. Dzięki temu łatwiej ci będzie utrwalić sobie w pamięci ich umiejscowienie i kolejność. Na początku może to być trochę czasochłonne, ale z pewnością opłaci się w przyszłości, bowiem raz utworzona droga to magazyn pamięciowy na całe życie. Kiedy już skończysz, możesz zamknąć oczy i odbyć w wyobraźni podróż utworzoną drogą. Przyjrzyj się wszystkim szczegółom, zatrzymaj się kolejno przy każdym z wyznaczonych punktów i przyglądaj mu uważnie.

Kiedy już masz gotową drogę, korzystając z techniki umiejscawiania, możesz wprowadzić do pamięci niezliczoną ilość informacji. Wystarczy, że z każdym kolejnym elementem na twojej drodze skojarzysz utworzone wcześniej słowa klucze (o tworzeniu słów kluczy było w dwóch poprzednich postach). Przy umiejscawianiu informacji warto korzystać z zasad tworzenia skojarzeń (o zasadach tu). Aby związki były silniejsze, a efekt lepszy, możesz wprowadzić historyjki, które będą łączyć dany element drogi z odpowiednim słowem kluczem.

Metoda ta ma jeszcze jedną, ważną zaletę – możesz ją ćwiczyć i powtarzać zarówno w wyobraźni, jak i za każdym razem, kiedy fizycznie pokonujesz tę trasę. Metoda drogi, jak każda inna umiejętność wymaga regularnego ćwiczenia, aby można było w pełni wykorzystać jej potencjał. Co prawda opanowanie na podstawowym poziomie już daje dużą przewagę, jednak regularne ćwiczenie (chociaż przez kilka minut dziennie) oraz dodawanie kolejnych punktów na swojej drodze pomoże ci utworzyć magazyn pamięciowy o nieograniczonej pojemności.

←Poprzedni | Następny→

Efektywna nauka – jak wyrobić nawyk systematyczności

Efektywna nauka KrakówJak wyrobić sobie nawyk systematyczności
Nie ulega wątpliwości, że najlepsze wyniki uzyskuje się systematyczną pracą. Tylko jak się do tego zabrać, szczególnie, kiedy potrafimy zmobilizować swoje siły jedynie wtedy, kiedy gonią nas terminy, a deadline majaczy już na horyzoncie?
Jedną z najprzyjemniejszych, a na pewno najprostszych metod, która pomaga wyrobić nawyk systematycznej pracy jest wykorzystanie tzw. efektu easy-win. Metoda polega na rozpoczęciu dnia od łatwego zadania, którego realizacja nie przysporzy zbyt dużo trudności, a samo wykonanie wprowadzi w pozytywny nastrój i zachęci do dalszych działań. Zadanie takie powinno być: po pierwsze względnie łatwe do wykonania, tak, by nie zajęło zbyt dużo czasu. Po drugie, nie powinno zająć zbyt dużo czasu  (ok 3-10 min), aby zminimalizować ryzyko odwlekania. Po trzecie, powinno być w jakiś sposób związane z długoterminowym celem, który chcemy osiągnąć.
Dobrym sposobem na wykorzystanie tej metody jest sporządzenie planu dnia. Nie powinno zająć to więcej niż kilka minut, a na pewno przyniesie przyjemne poczucie kontroli i zachęci do dalszych działań.
W tym celu można skorzystać z techniki „antyplanowania”, opisanej tu.

Szkolenia w listopadzie

Szybka nauka szkolenia KrakówUwaga!!! Zostały ostatnie miejsca na sobotnie szkolenie 16 listopada, zgłoszenia przyjmujemy do piątku.

Rezerwacja miejsc: szkolenia@psychoedukacja.edu.pl

Serdecznie zapraszamy!

 

Więcej o szkoleniach dowiesz się tutaj.

 

Najbliższe szkolenia (listopad 2013)

Szybka nauka szkolenia KrakówNajbliższe szkolenia „Naucz się, jak się uczyć” odbędą się w sobotę 16 listopada oraz w niedzielę 17 listopada 2013 w ośrodku szkoleniowym przy ul. Karmelickiej 55.

Dostępność terminów znajdziesz w zakładce grafik.

Aby się zapisać wyślij wiadomość na adres szkolenia@psychoedukacja.edu.pl podając swoje imię i nazwisko oraz wybrany termin.

W razie pytań, skontaktuj się z nami mailowo:

biuro@psychoedukacja.edu.pl

lub telefonicznie:

506 60 60 51

506 60 70 51

Serdecznie zapraszamy!

 

Więcej o szkoleniach dowiesz się tutaj.

 

Szkolenia w październiku

Szybka nauka szkolenia KrakówPowoli zbliża się kolejny rok szkolny.

Szkolenia NAUCZ SIĘ JAK SIĘ UCZYĆ rozpoczną się w Krakowie już od października.

Terminy szkoleń w nowym semestrze zostaną ustalone pod koniec września.

Już teraz prosimy wszystkich zainteresowanych o kontakt, aby ustalić dogodne terminy.

Kontakt pod adresem biuro@psychoedukacja.edu.pl lub pod tel. 506 60 60 51

Szkolenia w trakcie wakacji

Szybka nauka szkolenia KrakówZbieramy zainteresowanych na szkolenie z szybkiej nauki w trakcie wakacji. Zgłoszenia kierujcie na maila: szkolenia@psychoedukacja.edu.pl lub telefon: 506 60 60 51. Szkolenie ruszy, jeżeli zbierze się wystarczająca ilość osób. Terminy szkoleń możemy dostosować do waszych potrzeb. Możliwe terminy szkolenia to 15-19 lipca lub 2-18 sierpnia 2013.

Więcej o szkoleniu dowiesz się tutaj

Jeśli masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami