Ćwiczenia na koncentrację

Ćwiczenia pobudzające wyobraźnię.koncentracja3

Uważa się, że twórczą częścią naszego mózgu jest jego prawa półkula. Jednak aby mogła ona brać aktywny udział w procesie nauki, należy aktywować zarówno samą półkulę, jak i połączenie między półkulami (zwane ciałem modzelowatym lub spoidłem wielkim). Można tego dokonać na wiele sposobów.

Muzyka

Jednym z nich jest wykorzystanie akompaniamentu odpowiedniej muzyki. Już dawno odkryto, że pewne rodzaje muzyki wprowadzają mózg w tzw. fale alfa. Jest to stan relaksu, połączony ze zwiększoną koncentracją. Obydwie półkule mózgu współpracują wtedy ze sobą, co przynosi efekty kilkukrotnie lepsze, niż standardowe metody nauki wykorzystujące tylko jedną z nich! Najlepsza pod tym względem jest muzyka barokowa, ze względu na odpowiednie tempo (ok. 60 uderzeń na minutę) oraz częstotliwość dźwięków. Muzyka nie powinna być zbyt głośna, by nie rozpraszała, najlepiej, by grała cicho w tle, ledwie słyszalna. Jeśli jednak nie należysz do wielbicieli muzyki klasycznej, możesz skorzystać z utworów relaksacyjnych z przeznaczeniem do nauki, których wiele można znaleźć w internecie.

Ćwiczenia ruchowe

Ruch w każdej postaci (sport, taniec czy joga) zasadniczo bardzo dobrze wpływa na pracę mózgu i koncentrację. Jeżeli jednak nie masz nawyku sportowego trybu życia, nie sądzę, abym teraz przekonał cię do codziennego, porannego joggingu lub regularnych wizyt na siłowni. Nie ma też aż takiej potrzeby. Wystarczy, że zanim zabierzesz się do wymagającego koncentracji i kreatywności zadania, poświęcisz chwilę na prostą gimnastykę. Zacznij od wymachów rękami. Wstań i kręć rękami do przodu (tak, jak przy pływaniu kraulem) oraz do tyłu. Następnie zacznij kręcić jedną ręką do przodu, drugą do tyłu. Wykonuj to ćwiczenie przez minutę, po czym zmień ręce i kręć przez kolejną minutę. Dla mniej wprawnych może się to na początku wydać dość trudne, ale im trudniej, tym lepiej. Jak skończysz wykonaj kolejne ćwiczenie. Złóż ze sobą dłonie i spleć palcami (jak przy geście błagania). Zacznij kręcić nadgarstkami w jedną stronę (tę, w którą jest ci wygodniej), po czym zmień kierunek. Tu może pojawić się większy problem, ponieważ preferowany kierunek w tym przypadku silnie związany jest z preferencją w używaniu półkul mózgowych. Zmiana tego kierunku może być trochę nienaturalna, ale znów, im trudnej tym lepiej.

Czemu służą te ćwiczenia? Oprócz tego, że gimnastyka poprawia krążenie, co pobudza całe ciało i dotlenia mózg, powyższe ćwiczenia mają też inne znaczenie. Wszelkie ruchy naprzemienne (jak wymachy jedną ręką w przód, drugą w tył, oraz kręcenie nadgarstkami przy zmianie kierunków) aktywują połączenie między półkulami. Aby poradzić sobie z koordynacją ruchów w przeciwnych kierunkach, z obu stron ciała, nasz mózg musi stale wysyłać informacje z jednej półkuli do drugiej. Dzięki temu połączenie między półkulami, będąc w ciągłym użytku, zostaje lepiej ukrwione. Po kilku, kilkunastu minutach takich ćwiczeń pobudzisz przepływ informacji między półkulami i pozostaje ci tylko zabrać się do twórczej pracy.

Pobudzanie wyobraźni.

Niektórym z nas wydaje się, że mają słabą wyobraźnię. Kiedy mają zwizualizować sobie jakąś sytuację, miejsce lub przedmiot, twierdzą, ze zwyczajnie nie są w stanie zobaczyć szczegółów. Obraz bywa niewyraźny, zamazany lub szybko znika, a w jego miejscu pojawiają się przypadkowe rzeczy. Wynika to z braku wprawy lub wiary we własne możliwości. Tak czy inaczej, w ramach przygotowania do zadania wymagającego kreatywności i twórczej wyobraźni można zastosować proste i całkiem przyjemne ćwiczenie:

Wyobraź sobie jakiś przedmiot, powiedzmy jabłko. Zobacz je tuż przed sobą, zwróć uwagę na szczegóły. Jaki ma kształt? Jaki kolor? Przyjrzyj się jego powierzchni, czy jest błyszcząca, czy może trochę chropowata? Powiększ je teraz do ogromnych rozmiarów, wyobraź sobie, że ma wielkość budynku lub całego miasta, potem pomniejsz i połóż na swojej ręce. Poczuj jego kształt, wagę, twardość. Wyobraź sobie, że je wąchasz, jaki ma zapach? Następnie przybliżasz je do ust i odgryzasz soczysty kawałek, jaki ma smak? Jaki dźwięk temu towarzyszył? Zobacz jego wnętrze, przyjrzyj się bardzo blisko, jak pod lupą, co widzisz?

Zamiast podanego wyżej przykładu możesz użyć dowolnej innej rzeczy, może to być coś związanego z problemem, jakim będziesz się zajmować. W twoim umyśle mogą ukrywać się pewne przemyślenia lub rozwiązania na ten temat, a zachęcona podświadomość nie omieszka ci o tym wspomnieć.

Głównym zadaniem tego ćwiczenia jest wielozmysłowe pobudzanie naszej wyobraźni. Przeważnie, mówiąc o wyobrażeniach, myślimy o obrazach, które są reprezentacjami zmysłu wzroku. Tu jednak możemy wykorzystać wszystkie zmysły, również słuch, smak czy węch. To właśnie wielozmysłowe wyobrażenia są podstawą efektywnej nauki, ponieważ najlepiej naśladują rzeczywiste doświadczenia, czyli to, co najlepiej zapisuje się w pamięci.

Zaletą ćwiczenia wyobraźni jest to, że możesz poświęcić na nie tyle czasu ile potrzebujesz i wykonać je w dowolnym czasie i miejscu, czekając w kolejce, jadąc tramwajem czy nawet myjąc naczynia.

kreatywność